Nezávislý informační portál o bezpečnosti a kvalitě potravin
Novinka - iQSL nyní i jako aplikace zdarma do Vašeho telefonu Stáhnout na Google Play Stáhnout na AppStore

Boj proti jednorázovým plastům v České republice

Nerecyklovatelný plast je v dnešní době jedním z nejpalčivějších celosvětových problémů. Obchodní řetězce i Ministerstvo životního prostředí České republiky již začalo podnikat opatření, která by měla vést k celkovému snížení tohoto odpadu.
Boj proti jednorázovým plastům v České republice

Obchodní řetězec Lidl se zavázal, že do konce roku 2019 odstraní ze své nabídky plastová brčka, kelímky, talíře, příbory a vatové tyčinky na čištění uší, které plast obsahují. Jednatel společnosti Michal Farník prohlásil: „Naše strategie v oblasti plastů má jasný cíl – plastům se chceme vyhýbat, snižovat jejich množství a recyklovat je. Vyřazením jednorázových plastových výrobků z naší nabídky přispějeme ke snížení jejich používání.“ Výhledově chce přestat také s prodejem plastových příborů a brček u čerstvých potravin a nápojů určených pro okamžitou konzumaci. Do roku 2025 chce snížit množství plastů u zboží svých privátních značek o pětinu.

Podobné cíle si klade také Kaufland. I ten přislíbil ukončit prodej jednorázových plastových výrobků do konce příštího roku. V plánech do roku 2025 zašel ještě dále, když prohlašuje, že veškeré produkty svých vlastních značek budou opatřeny pouze recyklovatelným obalem. Mluvčí Kauflandu Renata Maierl říká: „Již dnes snižujeme počet různých plastových obalů. Jedním z příkladů jsou K-Bio-banány, které nejsou baleny v plastových sáčcích, ale opatřeny papírovou páskou. Jen tímto uspoříme ročně přibližně 32 tun obalů.“

Proti plastům zbrojí i řetězec Tesco, který v současnosti provádí revizi materiálů, jež slouží jako obaly. Do příštího roku vyřadí ty, jejichž recyklace je obtížná. Jako další krok by rád vytvořil uzavřený systém pro recyklaci obalů. Prodejny Albert v současnosti vedou jednání s dodavateli a snaží se vyhledat přírodní či papírové alternativy plastových výrobků. Své stanovisko k problematice vyjádřil i švédský řetězec působící na našem území – IKEA. Ta do roku 2020 ukončí prodej plastového zboží k jednorázovému použití a nahradí jej produkty, jež lze opravit, opětovně prodat či přímo recyklovat.

Všechny řetězce se navíc snaží vymyslet alternativu igelitových sáčků a tašek, které zákazníci využívají jak na celkový nákup, tak na jednotlivý sortiment typu ovoce, zelenina, pečivo. Ministerstvo životního prostředí přišlo s kampaní DOST BYLO PLASTU, do níž se zatím zapojilo dalších sedm velkých firem působících v České republice. Konkrétně se jedná o CrossCafe, Bageterie Boulevard, Ugo, Benzina, České dráhy, Leo Express a Dudes and Barbies, které namísto plastů chtějí používat porcelán, nerezové příbory, atp.

Zdroje informací

Novinky zdarma

Zdarma newsletter s novinkami každý týden do Vašeho emailu

Obaly a značení Etiketomat Biofinder