Nezávislý informační portál o bezpečnosti a kvalitě potravin
Novinka - iQSL nyní i jako aplikace zdarma do Vašeho telefonu Stáhnout na Google Play Stáhnout na AppStore

Slevových akcí pravděpodobně ubude

Ministerstvo zemědělství chystá novelu zákona o významné tržní síle, která by velkým obchodním řetězcům zakázala slevové akce u určitého zboží.
Slevových akcí pravděpodobně ubude

Plánovaná změna by se týkala obchodníků, jejichž tržby přesahují pět miliard korun. V praxi se jedná o velké zahraniční obchodní řetězce (Albert, Kaufland, Lidl, Tesco, atp.). „Slevy jsou přitom důležitým nástrojem v boji o klienty na velmi konkurenčním trhu,“ uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza. Pro představu – v Německu, Rakousku nebo Velké Británii trh ze 75 % ovládají 4 řetězce. U nás by se k dosažení stejného efektu muselo semknout 11 řetězců.

Novela by významně ovlivnila také nízkopříjmové skupiny obyvatelstva, např. seniory či matky samoživitelky, které jsou na slevách mnohdy závislé. Přestože ceny potravin jsou v Čechách v rámci Evropy páté nejnižší, ve slevách se v loňském roce podle průzkumu společnosti Nielsen prodalo až 56 % rychloobrátkového zboží.

Pokud zákon projde připomínkovým řízením a dojde ke schválení, platit by začal v roce 2021. V současné době se na slevě dohodne výrobce s obchodem a na úkor oboustranně snížené marže dojde k prodeji většího objemu zboží. Nově nebude možné využít takzvanou množstevní slevu nebo si objednat rozvoz svých výrobků na prodejnu. „Už tisíce let platí jednoduchý zákon ekonomiky – pokud ode mě někdo koupí víc, dám mu slevu. Ovšem české ministerstvo zemědělství chce vstoupit do učebnic ekonomie,“ okomentoval návrh Prouza.

Novela se snaží navázat na evropskou směrnici, která mimo jiné formuluje nepovolené „černé a šedé“ praktiky.  Jde například o situaci, kdy ve smlouvě mezi obchodníkem a dodavatelem stojí, že se podělí o náklady na reklamu pro nový druh určitého zboží. Takovéto chování by mělo být zakázané. Svaz však předložil cca 18 stran připomínek (pozn. norma jako taková má jen 5 stran). S návrhem se shoduje v tom, že by se slevovým akcím měla stanovit nová pravidla. Jejich podobu by však chtěl utvářet postupně a to na základě společné odborné diskuse. Naopak v něm postrádá analýzu dopadů, přičemž se domnívá, že norma citelně zasáhne do podnikatelské prostředí. V případě schválení by se muselo předělat bezpočet smluv mezi odběrateli a dodavateli.

Zdroje informací

Novinky zdarma

Zdarma newsletter s novinkami každý týden do Vašeho emailu

Obaly a značení Etiketomat Biofinder