Zájem o české potraviny v zahraničí roste

V loňském roce činil objem vývozu českých potravin téměř 18 miliard korun, pro srovnání v roce 2010 to bylo o deset miliard méně. Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, uvedl: „Zásluhu na tom má právě mezinárodní charakter řetězců, díky kterému mohou nabídnout vhodné zboží z lokální produkce do celého světa.“
Jeho slova potvrzuje mluvčí obchodního řetězce Lidl Zuzana Holá: „Loni jsme vyvezli výrobky 145 českých výrobců do 24 zemí Evropy v celkové hodnotě 5,5 miliardy korun. Mezi nejrozšířenější české potraviny v zahraničí patří mléčné a masné výrobky, ale také müsli tyčinky.“ Shledává, že čeští výrobci získávají v Evropě na popularitě a dokáží se prosadit i navzdory konkurenci. Konkrétně například Mlékárna Pragolaktos, Krahulík – Masozávod Krahulčí, LE & CO, Veseta, Delimax, La Lorraine, Čerozfrucht, Ekofrukt Slaný nebo Olma.
Dalším řetězcem, díky němuž se naše potraviny dostanou na pulty zahraničních obchodů, je Penny Market. Jeho zástupce pro komunikaci Tomáš Kubík očekává, že letos společnost v rámci exportu překoná hranici půl miliardy korun. Nejvíce preferované jsou trvanlivé potraviny, uzeniny a krmiva pro domácí zvířata.
Pro obchodní řetězec Globus je prioritou nabízet ve svých prodejnách zboží od českých dodavatelů a na export se nezaměřuje. Albert, Tesco ani Makro informace k tomuto tématu neposkytly.
Celkový vývoz potravin, vyjma nápojů, a živých zvířat se každoročně navyšoval od roku 2010, maximální hodnoty v podobě necelých 142 miliard korun dosáhl v roce 2015. Loni to bylo dle Českého statistického úřadu skoro 140 miliard. V segmentu nápojů a tabáku pak roste již od roku 2009 a v loňském roce se vyšplhal doposud nejvýše na téměř 37 miliard korun.