Nezávislý informační portál o bezpečnosti a kvalitě potravin
Novinka - iQSL nyní i jako aplikace zdarma do Vašeho telefonu Stáhnout na Google Play Stáhnout na AppStore

Zájem o české potraviny v zahraničí roste

Export českých potravin každoročně stoupá. Nemalý podíl na tom mají zahraniční obchodní řetězce působící na české trhu, které naše potraviny ve svých mateřských zemích prodávají pod svými privátními značkami. Oblibě se těší především trvanlivé potraviny, mléčné a masné výrobky, nicméně v posledních letech dostává šanci i české ovoce.
Zájem o české potraviny v zahraničí roste

V loňském roce činil objem vývozu českých potravin téměř 18 miliard korun, pro srovnání v roce 2010 to bylo o deset miliard méně. Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, uvedl: „Zásluhu na tom má právě mezinárodní charakter řetězců, díky kterému mohou nabídnout vhodné zboží z lokální produkce do celého světa.“

Jeho slova potvrzuje mluvčí obchodního řetězce Lidl Zuzana Holá: „Loni jsme vyvezli výrobky 145 českých výrobců do 24 zemí Evropy v celkové hodnotě 5,5 miliardy korun. Mezi nejrozšířenější české potraviny v zahraničí patří mléčné a masné výrobky, ale také müsli tyčinky.“ Shledává, že čeští výrobci získávají v Evropě na popularitě a dokáží se prosadit i navzdory konkurenci. Konkrétně například Mlékárna Pragolaktos, Krahulík – Masozávod Krahulčí, LE & CO, Veseta, Delimax, La Lorraine, Čerozfrucht, Ekofrukt Slaný nebo Olma.

Dalším řetězcem, díky němuž se naše potraviny dostanou na pulty zahraničních obchodů, je Penny Market. Jeho zástupce pro komunikaci Tomáš Kubík očekává, že letos společnost v rámci exportu překoná hranici půl miliardy korun. Nejvíce preferované jsou trvanlivé potraviny, uzeniny a krmiva pro domácí zvířata.

Pro obchodní řetězec Globus je prioritou nabízet ve svých prodejnách zboží od českých dodavatelů a na export se nezaměřuje. Albert, Tesco ani Makro informace k tomuto tématu neposkytly.

Celkový vývoz potravin, vyjma nápojů, a živých zvířat se každoročně navyšoval od roku 2010, maximální hodnoty v podobě necelých 142 miliard korun dosáhl v roce 2015. Loni to bylo dle Českého statistického úřadu skoro 140 miliard. V segmentu nápojů a tabáku pak roste již od roku 2009 a v loňském roce se vyšplhal doposud nejvýše na téměř 37 miliard korun.

Zdroje informací

Novinky zdarma

Zdarma newsletter s novinkami každý týden do Vašeho emailu

Obaly a značení Etiketomat Biofinder