Nezávislý informační portál o bezpečnosti a kvalitě potravin
Novinka - iQSL nyní i jako aplikace zdarma do Vašeho telefonu Stáhnout na Google Play Stáhnout na AppStore

Co by znamenalo zpoplatnění letáků

Dojde-li k zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky, obchodníci budou muset zvýšené vstupní náklady promítnout do spotřebitelských cen. Zdraží zboží i služby.
Co by znamenalo zpoplatnění letáků

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) odhalilo své plány ohledně budoucí distribuce tištěných letáků. Ministr Petr Hladík na tiskové konferenci prohlásil, že tištěné verze by byly doručovány pouze těm, kteří o ně skutečně mají zájem. Ministerstvo chce navíc letáky zatížit recyklačním poplatkem a současně nabádá obchodníky, aby tento reklamní nástroj nepoužívali plošně.

„Opomíjím teď skutečnost, že MŽP dlouhodobě prokazuje totální neznalost tržního prostředí reklamních letáků. Nemohu však nechat bez povšimnutí, že pan ministr Hladík chce zdanit reklamní letáky, a ještě říká obchodníkům, jak by v budoucnu měli postupovat při jejich distribuci. MŽP zde výrazně překračuje své kompetence, neboť jakákoli regulace reklamy spadá do gesce ministerstva průmyslu a obchodu. Stát nemůže firmám nařizovat, jak a komu mají doručovat své reklamní materiály. Z pohledu obchodníků je tento přístup zcela nepřípustný, a proto vyzýváme obě ministerstva ke společnému jednání,“ uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Negativně vnímá zpoplatnění také předseda představenstva Asociace českého tradičního obchodu Pavel Březina: „Dnes stojí doručení jednoho letáku zhruba 50 haléřů. V případě adresného doručení jde o částku 10 korun za kus nebo více. To je zdražení o 2000 %. Ministr Hladík dává jako příklad efektivnější cílení na seniory. Pokud by měly chodit letáky seniorům adresně, pravděpodobně si je budou muset předplácet jako nyní některé jiné tiskoviny. V případě zájmu o několik letáků svých oblíbených obchodů každý týden se bavíme o výdajích v řádech stovek korun měsíčně. Opravdu chce pan ministr zatížit seniory dalším takto nesmyslným poplatkem?“

Nejenže adresná distribuce představuje několikanásobně nákladnější variantu oslovení zákazníků, ale také omezí skupinu příjemců. Její podmínkou je totiž závazná registrace odběratele a s ní spojená správa zákaznických dat dle platné legislativy.

„Místo toho, aby vláda dále zmírňovala dopady inflace posledních let, přichází s návrhem, který ještě více, a hlavně zbytečně, zatíží trh i občany. Negativní dopady novely zcela zastíní sporné ekologické přínosy, na které se ministr Hladík tolik upíná. Očekávané zdražení zboží a služeb nejvíce odnesou ekonomicky nejzranitelnější skupiny obyvatelstva, včetně seniorů. Ministr Hladík tímto návrhem zvedá byrokracii a náklady firem v době, kdy by měla být prioritou podpora obyvatelstva a podnikatelského prostředí,“ dodal závěrem Tomáš Prouza.

 

Zdroje informací

Novinky zdarma

Zdarma newsletter s novinkami každý týden do Vašeho emailu

Obaly a značení Etiketomat Biofinder