Ministerstvo chce zavést recyklační poplatek na papírové reklamní letáky
Přestože obchodní řetězce neustále rozšiřují své on-line aplikace, Češi nedají na papírovou podobu letáků dopustit. Preferuje ji např. více jak 80 % spotřebitelů starších 60 let.
Nyní je ve hře jejich zatížení na straně výrobců a distributorů poplatkem. „Je to standardní záležitost jako u dalších obalových materiálů. Rozmezí se nyní pohybuje mezi 2,5 až 3 tisíci Kč na tunu. Bavíme se zhruba o 25 halířích na 1 leták,“ prohlásil ministr životního prostředí Petr Hladík. Resort předpokládá, že zavedením poplatku by letáků ubylo.
Počty distribuovaných letáků řetězce vzhledem k citlivým obchodním informacím nezveřejňují. Většina z oslovených však uvedla, že v posledních letech tyto počty už omezuje a někdo s vydáváním letáků dokonce skončil úplně. Do popředí se dere inzerce v mobilních aplikacích, jejichž popularita roste.
Nutno zdůraznit, že papírového odpadu vytřídíme ročně nejvíce (pozn. více než plastu, kovu či skla). Za loňský rok činil průměr na 1 osobu přes 23 kg. „Do modrých popelnic Pražané v loňském roce odevzdali necelých 26 tisíc tun papíru. Kdybychom měli vzít letáky, tak je to zhruba čtrnáct procent,“ uvedl třeba mluvčí Pražských služeb Alexandr Komarnický.