Odliv zákazníků z restaurací

Od 1. listopadu má personál restaurace povinnost kontrolovat, zda příchozí zákazníci mají doklad o dokončeném očkování, prodělání nemoci covid-19 či platný negativní test. Doba platnosti PCR i antigenních testů, jimiž lze prokázat bezinfekčnost, se zkrátila a lidé starší 18 let si je navíc nyní hradí sami (pozn. vyjma těch, kteří nemají za sebou alespoň jednu dávku vakcíny či potvrzení lékaře, že ze zdravotních důvodů očkováni být nemohou, případně nařídí-li testování lékař nebo hygienická služba).
Restaurace v libereckém hotelu Petra podle majitele Aleše Havlíka přišla cca o 60 % zákazníků, kteří v ní běžně obědvali. Část si raději zvolila možnost odnosu obědu s sebou. Jako katastrofu označili dopad kontrol hostů v prvním dni také majitelé některých plzeňských restaurací. Došlo zde nejen ke snížení návštěvnosti v desítkách procent, ale klienti rušili i předem nasmlouvané akce.
Řada podniků pak otevřeně přiznává, že potvrzení po hostech nevyžadují. K tomuto jednání se přihlásila např. iniciativa Chcípl PES, která vznikla loni právě v reakci na tehdejší značně nepřehledné změny v omezování restaurací a následně se z ní stalo politické hnutí. Podle ní se bojkotu účastní přibližně 400 restaurací. Argumentují tím, že se jedná o diskriminaci zákazníků s ohledem na jejich zdravotní stav. Další zařízení vyvěšují informace o tom, že zodpovědnost nechávají na hostech. Ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda se jejich chování nediví. „Provozovatelé restaurací či hospod se totiž obávají, že jim dodržování opatření odláká zákazníky. Po loňském roku jsou finančně značně oslabení, jak ostatně dokládají i nová data Eurostatu. Podle nich totiž Češi loni kvůli covidu utratili v restauracích a hospodách o 76 miliard korun méně, než by utratili nebýt pandemie,“ vysvětlil.