Označování původu potravin se bude řídit novelou zákona

Dne 27. dubna tohoto roku senátoři schválili novelu zákona o potravinách navrženou Ministerstvem zemědělstvím. Hlavní novinkou je úprava zákonů o regulaci reklamy a audiovizuálních mediálních službách. Znamená to, že by se v reklamě nesmělo používat tvrzení, že je potravina česká, pakliže nebude skutečně pocházet z České republiky.
„Novela zákona o potravinách bude mít významný a pozitivní dopad na veřejnost. Cílem je hlavně zlepšení informovanosti lidí o tom, jaké potraviny si kupují. Jsem rád, že navržená úprava novely prošla a že i reklama bude moci za českou potravinu označovat jenom takovou, která má jasně daný český původ. Zákazníkovi to ještě více usnadní výběr potravin, “ zmínil ministr zemědělství Marian Jurečka na tiskové zprávě.
Pravidla pro označení původu se zpřísní. V případech, že bude reklama zmiňovat český původ potraviny, musí se řídit novelou zákona o potravinách. Například jednosložkový výrobek, jako je mouka čí mléko musí být celý všechen získán a zpracován na území České republiky. Nebude se tedy smět označovat dovozová potravina, která byla v tuzemsku pouze zabalena. U zpracovaných potravin složených z více složek, jako je například salám musí musí obsahovat nejméně 75 % použitých surovin z tuzemska.
Zákon také určuje, že na potravině smí být umístěn český původ, například formou státní vlajky, mapkou republiky či jiným způsobem musí splňovat parametry určené zákonem o potravinách, jako kdyby použil označení „Česká potravina“.
Novela také zohledňuje potraviny, kde vyšší podíl českých surovin nemůže být dosažen, jedná se například o čokoládové výrobky. V těchto případech může být výrobek dobrovolně označen „Vyrobeno v České republice“ – obdobné varianty jsou povoleny, pakliže v ČR proběhla jejich výroba.