Změny pro provozovatele internetových obchodů

Plánované změny souvisí s novou evropskou směrnicí o ochraně spotřebitelů. Ta má posílit práva zákazníků a citelně se dotkne fungování internetových obchodů v rámci celé Evropské unie (EU). Na evropské úrovni byla směrnice přijata už v listopadu 2019, její zavedení do české legislativy však stále neproběhlo. „Směrnice nemá takzvaný přímý účinek a musí být transponována do právních řádů jednotlivých členských zemí EU novelizací příslušných zákonů, v případě Česka novelizací občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele,“ vysvětluje proces advokát Ondřej Brostík.
Vláda předložila návrh změn již v září 2020 a k implementaci směrnice původně mělo dojít v listopadu 2021 s platností od května 2022. Nicméně první čtení proběhlo až letos v červnu, proto momentálně nelze jednoznačně říci, kdy nová pravidla začnou platit.
Chystané změny zasáhnou např. zveřejňování recenzí od zákazníků. Obchodník bude mít povinnost informovat, zda a jak zajišťuje, že se jedná o recenze skutečných spotřebitelů daného zboží. Neověřené tvrzení, že hodnocení napsal reálný zákazník, bude nově zařazeno do seznamu nekalých obchodních praktik, stejně tak i zveřejňování falešných recenzí. „Dle předkládané novely zákona o ochraně spotřebitele bude mít poškozený nekalou praktikou nově také právo na odstoupení od smlouvy nebo slevu z kupní ceny. Vedle toho mu budou i nadále plynout nároky vyplývající z občanského zákoníku či z jiných právních předpisů,“ doplnil Brostík.
Provozovatelé e-shopů budou také muset uvádět, podle jakých kritérií jsou produkty v internetovém obchodu řazeny. Mezi nekalé obchodní praktiky nově spadne řazení na základě nepřiznané placené reklamy.
Novinky se budou týkat také informování zákazníků o slevách. Při uvedení slevy bude muset provozovatel e-shopu přidat také informaci o nejnižší ceně uplatňované min. po dobu 30 dní před poskytnutím dané slevy.
Část směrnice se však obchodníkům i zamlouvá. Třeba zrušení povinnosti dodávat papírový návod u chytrých výrobků (pozn. postačí návod v elektronické podobě).
Jedno je jisté, kontrola dodržování výše zmíněného bude v kompetenci České obchodní inspekce.