Zvažuje se zavedení povinného množství českého zboží na pultech obchodů
Svou vizi ohledně zavedení povinného množství českého zboží v obchodech předložil vládě již v roce 2016 tehdejší prezident oborových komor Miroslav Toman. Ten navrhoval, aby zboží z České republiky tvořilo 66 až 80% nabízených produktů. „Přesný limit, který by řetězce musely dodržovat, je záležitostí diskuse. Zůstaly by zachovány výjimky pro specializované prodejny například francouzských sýrů či jiného zahraničního zboží. Norma by naopak platila pro velké obchodní řetězce,“ konkretizuje své plány Milek. Prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková však varuje: „V případě legislativního ukotvení povinného procenta českého zboží v obchodech by Česko bylo podrobeno šetření Evropské komise.“
Nejprve je třeba jasně definovat český výrobek, aby se zabránilo situacím, kdy se za český produkt bude prohlašovat zahraniční sušená šunka nakrájená na území České republiky. Dalším bodem bude odstranit nekalé obchodní praktiky. Ty mají neblahý dopad na zemědělce a potravinářské zpracovatele, kteří často musí přistoupit na nevýhodné podmínky diktované odběratelem. Řešením tohoto problému by mohlo být spravedlivé stanovení cen a výše minimální marže na potraviny. Tím by přestalo docházet k situacím, kdy obchodní řetězce prodávají zboží v akci za cenu nižší, než byly jeho výrobní náklady. Je třeba zajistit, aby se českým farmářům a potravinářům dostalo adekvátního ohodnocení, neboť právě jejich produkty jsou pro českého spotřebitele stěžejní.