Češi kupují méně potravin
Pouhá 3 % dotázaných uvedla, že je jejich spotřební koš plnější, u zbytku se trend nijak nezměnil. Největší pokles byl zaznamenán u zeleniny, kterou v menším měřítku pořizuje 59 % lidí. Spotřebu masa ve srovnání s loňskem omezilo 57 % respondentů.
I výsledky publikované Českým statistickým úřadem potvrzují, že si spotřebitelé pořizují menší množství potravin. Dle analytiků je na vině vysoká inflace, díky které rychlým tempem klesá kupní síla domácností. „Nezbývá než šetřit, kde to jde, a ani potraviny nejsou výjimkou. Zvlášť když jejich ceny za poslední rok prudce narostly. Lidé mění své preference, uchylují se k levnějším alternativám, nicméně nakupují i tak méně,“ uvedl ekonom společnosti Creditas Petr Dufek.
„Zvláště sociálně nejslabší skupiny obyvatel jsou nuceny nakupovat nejlevnější produkty z daného sortimentu a vyhledávat akční nabídky. Vysoké ceny v obchodech však trápí i střední třídu a celkově vidíme, že lidé omezují svou spotřebu,“ prohlásil hlavní ekonom společnosti BH Securities Štěpán Křeček.
Toho, že obliba potravin ve slevách stoupá, si všímají také obchodníci. „V souvislosti s aktuální situací na trhu vnímáme v našich prodejnách rostoucí poptávku po akčním a zlevněném zboží, zejména po základních potravinách jako vejce, máslo nebo mléko,“ sdělil tiskový mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler.
Do popředí se dostávají také potraviny nabízené pod vlastními značkami supermarketů. Pro spotřebitele představují cenově výhodnější alternativu. „Došlo naopak k mírnému útlumu poptávky po velmi prémiových nebo luxusních potravinách. Ty lidé vyměňují za jiné, levnější značky,“ doplnila mluvčí společnosti Kaufland Renata Maierl.
Portál AkcniCeny.cz upozorňuje na skutečnost, že výhodnost nákupu ve slevách je relativní. Některé produkty, které nyní najdete v akci, jsou výrazně dražší, než byly loni v běžných i akčních cenách. „Dubnová vlna zdražování produktů sice postupně slábne, ale stále výrazný dopad na ceny výrobků trvá. Nejvýrazněji roste cena zeleniny, konkrétně cibule, která zdražila v akci meziročně o 141 %,“ přidal příklad z praxe produktový manažer webu AkcniCeny.cz Gjurses Siderov. „Výrazné zdražení ovoce a zeleniny se promítlo i na vyhledávanosti těchto produktů na webu, kdy se zelenina oproti minulému roku vyhledávala v akci o 41 % více, ovoce o 20 % více,“ dodal. Z průzkumu také vyplynulo, že drahé ovoce a zelenina přiměly 40 % lidí k pěstování vlastních plodin. K vidění jsou stále častěji rajčata na balkonech či ovocné stromy na zahrádkách.