Nezávislý informační portál o bezpečnosti a kvalitě potravin
Novinka - iQSL nyní i jako aplikace zdarma do Vašeho telefonu Stáhnout na Google Play Stáhnout na AppStore

Fairtradové produkty se těší oblibě

Značení formou etické certifikace Fairtrade kupujícím říká, že si pořizují produkt, za nějž jeho pěstitel dostal odpovídající odměnu, vznikl bez dětské práce a ničení životního prostředí. Není divu, že zájem o tyto výrobky již několik let roste.
Fairtradové produkty se těší oblibě

Nejvyššímu nárůstu zájmu se těší kakao, káva a nově také růže. Fairtradového kakaa si loni lidé zakoupili o dvě třetiny více než v roce 2020, celkem 4245 tun (pozn. v podobě čokolád, cukrovinek, zmrzlin, snídaňových cereálií atd.). Nejvyšší odbyt zaznamenala společnost Lidl, následoval Penny Market a pomyslné stupně vítězů doplnil Kaufland.

U kávy nesoucí značku Fairtrade vzrostl prodej o více jak třetinu. Patří k předním produktům s tímto označením u nás. Za rok 2021 se jí na tuzemském trhu prodalo 1326 tun, což přestavuje cca 947 tun pražené kávy. K největším prodejcům fairtradové kávy v České republice řadíme Tchibo Praha, Unipetrol Benzina s jejími provozovnami Stop Café na čerpacích stanicích Benzina, Lidl ČR, jež nabízí fairtradovou kávu v nápojových automatech ve svých prodejnách či OMV ČR v rámci konceptu Viva Café. Férovou kávu však dostanete i v mnoha kavárnách či lokálních pražírnách (např. Fair & Bio pražírna, síť kaváren mamacoffee aj.).

Vedoucí obchodu a marketingu Fairtrade Česko a Slovensko prohlásila, že v tržní síti kolují už stovky fairtradových produktů a neočekává, že by rostoucí inflace a s ní spojená snaha spotřebitelů šetřit měla mít negativní dopad na poptávku po tomto sortimentu. „U fairtradových produktů už neplatí, že jsou dražší než jiné produkty. Je to zboží za standardní ceny,“ uvedla. Daleko více starostí dělá fairtradové komunitě starost dopad klimatických změn, kdy mnoho pěstitelů v rozvojových zemích sužuje sucho nebo naopak nezvykle intenzivní deště.

Nabídku Fairtrade výrobků mají v plánu rozšiřovat i obchodní řetězce. „Také v letošním roce budeme počet certifikovaných výrobků navyšovat,“ prohlásil například mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík.

Fairtradového třtinového cukru se loni v Čechách spotřebovalo 151 tun, což představuje meziroční nárůst o 104 %. Třetinový růst zaznamenaly i férové banány.

Nejvyšší boom si připisuje prodej fairtradových růží, a to o krásných 377 %. Řezaných květin s touto certifikací zákazníci zakoupili 3,2 milionu kusů. „Pěstování květin je pro země globálního jihu velmi významné, protože jim přináší potřebnou cizí měnu a tisícům lidí poskytuje práci. Fairtrade usiluje o to, aby tyto přínosy nebyly vyvažované ústupky na straně etiky a ekologie,“ nastínil důležitost tohoto segmentu ředitel Fairtrade Česko a Slovensko Lubomír Kadaně. Vyjma odpovídající výkupní ceny dostávají pěstitelé také fairtradový příplatek (pozn. pro zajímavost loni v Česku činil 37 milionů Kč), jež mohou dále využít na investice do rozvoje svých farem a komodit, např. na sociální projekty, budování infrastruktury atp.

Zdroje informací

Novinky zdarma

Zdarma newsletter s novinkami každý týden do Vašeho emailu

Obaly a značení Etiketomat Biofinder