Ke kampani #dostbyloplastu se připojily další firmy
Kampaň byla spuštěna v červnu a jejím cílem je aktivně spolupracovat při snížení používání jednorázových plastů a zároveň hledání alternativ, které lze zákazníkům nabízet. Například síť kaváren Starbucks svým zákazníkům poskytuje slevu, pokud si na nápoj přinesou vlastní hrnek. Ikea plánuje ze svého sortimentu odstranit brčka, tácky a kelímky a jednorázové plasty přestane používat i v rámci svých kaváren a restaurací. S nápadem, jak ušetřit cca 300 tisíc půllitrových PET lahví ročně přišla Česká zemědělská univerzita, která má v úmyslu do svých prostor pořídit automaty na filtrovanou vodu a vratné kelímky. Lidl se zavázal vyřadit z prodeje veškeré plastové výrobky do konce roku 2019 a igelitové tašky plně nahradil papírovými.
„Snažíme se ve spolupráci se společnostmi, které se v oblasti jednorázových plastů pohybují – jde o restauratérství, stravování, rychlé občerstvení, nákupní řetězce, kavárny – najít cestu, jak využít rostoucí společenskou poptávku po změně. Zákazníci si daleko více než před pár lety uvědomují, že s plasty v celém světě blbneme na kvadrát. Život na jedno použití je potřeba změnit,“ prohlašuje ministr životního prostředí Richard Brabec. Jeho slova potvrzuje i zkušenost zakladatele Fruitisima Jana Hummela, který uvádí: „Setkali jsme se s tím, že zákazníci sami o sobě chtějí využívat znovu použitelné obaly.“ Problémem je, že s použitou láhví zákazník nesmí přijít znovu, neboť není sterilně vymytá a stánek nemá prostory na umístění samostatné mycí místnosti. Ministr proto požádal hygieniky o schovívavost a od listopadu by to mělo být povoleno.
V plánu je do iniciativy zapojit také úřady a obce. Koncem roku dojde k vyhodnocení prozatímních opatření a v několika dalších měsících se bude pracovat na úpravě odpadové legislativy, kdy je třeba snížit skládkování a naopak posílit recyklaci.