Na etiketách lihovin přibude údaj o kalorické hodnotě
S myšlenkou jako takovou přišla Evropská komise. A vítá ji i Evropské organizace spotřebitelů BEUC, která upozorňuje na problematiku obezity v Evropě a informace o obsahu kalorií v alkoholu vidí jako nezbytnou součást obalu.
V současné době mají členské státy Evropské unie povinnost údaje o kalorické hodnotě uvádět u potravin a nápojů, nicméně alkoholické nápoje získaly výjimku. Proto Komise (EU) vyzvala jejich výrobce, aby sami navrhli plán, jak tuto skutečnost změnit a podpořit tak zdravější stravovací návyky.
První pokus se uskutečnil již v březnu 2018. Výrobci chtěli zveřejňovat tyto informace na internetu. Bohužel část spotřebitelů by k nim v této podobě neměla přístup. Alternativa, se kterou přichází obchodní organizace SpiritsEUROPE, jež zastupuje národní a nadnárodní svazy výrobců lihovin, v podobě memoranda o porozumění, se zdá mnohem přijatelnější. Memorandum o porozumění představuje závazek poskytnout energetické informace na etiketě, včetně úplného seznamu přísad, a další detailní informace o konkrétním produktu zpřístupnit zákazníkovi na internetu. Podepsalo jej 31 národních organizací a šest výrobců lihovin (Diageo, Pernod Ricard, Moët Hennessy, Rémy Cointreau, Bacardi-Martini a Beam Suntory). Dohoda se netýká piva a vína.
První láhve s kompletními údaji (pozn. krom energetické hodnoty na 100 mililitrů také na „doporučenou porci“, což považují za stěžejní zejména výrobci whisky, ginu, atp.) můžeme očekávat zhruba v prosinci letošního roku. Časový harmonogram memoranda pak počítá s tím, že do konce příštího roku by energetické informace nesla každá čtvrtá láhev na trhu Evropské unie a v roce 2021 stoupne jejich podíl na 50 procent.