Plzeňský Prazdroj chystá zdražování
"V posledních měsících čelíme dramatickému nárůstu cen vstupů, hlavně energií, které tvoří výraznou část nákladů ve výrobě i distribuci. Výrazně rostou i ceny vstupů souvisejících přímo s pohostinstvím, například výčepní technologie, skla a dalšího vybavení, které pivovar hospodám poskytuje," prohlásil mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář. Nemluvě o rostoucích cenách obalů a surovin (pozn. zejména vody a ječmene), které lze pozorovat už několik měsíců, dodal následně.
Plzeňského Prazdroje se vlivem pandemie v posledních dvou letech dotklo omezení provozu restaurací a hospod, kde běžně vyčepuje cca 40 % své produkce, zbytek se prodá v obchodech. Předloni mu klesl čistý zisk o pětinu na 3,8 miliardy Kč. Tržby se meziročně propadly o více jak miliardu Kč a činily necelých 16 miliard Kč.
Prazdroj však věří v důležitost české pivní kultury a dlouhodobě ji podporuje. Letos se například hodlá zaměřit především na školení personálu, zvýšení kvality služeb a lepší vybavení výše zmíněných provozoven. "K úpravě cen piv v sudech a tancích jsme přistoupili proto, abychom mohli v investicích a trendu zvyšování kvality pokračovat. Ceny čepovaných piv upravujeme pouze potřetí za posledních šest let,“ vysvětlil Kovář.
Zvyšující se vstupní náklady se již od ledna promítly do cen piva z pivovarů Staropramen a Budvar. Společnost Heineken, kam spadají značky Krušovice, Starobrno či Zlatopramen, prozatím zdražování nechystá. Nicméně mluvčí společnosti Dita Vašíčková připustila, že i oni ceny vstupů sledují a případně je v rámci strategie podniku zohlední.