Plzeňský Prazdroj končí s prodejem piva v PET lahvích
Za loňský rok se v PET lahvích prodalo zhruba 12 % piva a tento podíl pozvolna klesal. Naopak vzrostl zájem o plechovky. Nejčastěji však zákazníci zakoupí starou dobrou klasiku - skleněnou lahev nebo si zajdou „na točené“ do hospody, příp. restaurace.
Že výsledný odpad při balení sortimentu nápojů v PET lahvích není pouze o „jedné lahvi“ dokazují i slova mluvčího obchodního řetězce Tesco Václava Koukolíčka. „Když přijdou na sklad, tak jsou nejprve zabalené v plastové lahvi, potom jsou v dalším obalu po šesti, pak jsou proložené kartony a pak je ještě celá ta paleta zabalená, aby se nevysypala,“ vysvětluje. Marketingový ředitel Plzeňského Prazdroje Roman Trzaskalik pak dodává: „Díváme se i na fólie, abychom už od příštího roku mohli využívat recyklované,“ uvedl.
Omezení jednorázových obalů je i součástí nového znění odpadové legislativy, kterým se má v nejbližší době zabývat vláda. Povinný zálohový systém pro PET lahve se projednávat prozatím nechystá, ale výrobci, příp. dovozci, jej zavést mohou – dobrovolně. Všude, kde se obaly uvádí na trh, by však museli zajistit jejich zpětný odběr. Minimální hustotu odběrné sítě a další povinnosti autorizovaných obalových společností určuje zákon. Úskalí představují také závazky plynoucí z evropské směrnice. Přesto o tomto kroku některé firmy skutečně uvažují.