„Bedýnky“ jako cenný nástroj v boji proti plýtvání s potravinami
Jako první začal bedýnky se „škaredým“ sortimentem nabízet loni na podzim obchodní řetězec Lidl. Podle jeho dat lze za rok tímto způsobem zachránit až 3,8 tisíce tun ovoce a zeleniny. „Tříkilové bedýnky plné různorodého ovoce a zeleniny za jednotnou cenu 25 korun jsou doplňovány po celý den,“ těší se zájmu mluvčí řetězce Tomáš Myler. Nutno podotknout, že Lidl formou bedýnek nenabízí pouze druhotné ovoce a zeleninu, ale i květiny.
Před půl rokem spustil pilotní projekt bedýnek také obchodní řetězec Penny. „Přemýšleli jsme nad tím, co udělat s ovocem a zeleninou, které je sice chutné a bez závad, ale nesplňuje estetické požadavky,“ uvedl mluvčí řetězce Tomáš Kubík.
V jedné bedýnce, která stojí 20 Kč, naleznete dva kilogramy mixu ovoce a zeleniny. Obrovský zájem potvrzuje vedoucí hradecké pobočky Penny Marketu Lucie Hubalová: „Lidé se nás na to často ptají a denně takto připravíme kolem dvaceti bedýnek. Bedýnky kontrolujeme v pravidelných dvouhodinových intervalech.“
Na snahu obchodních řetězců pozitivně nahlíží také jedna ze zakladatelek iniciativy Zachraň Jídlo Anna Strejcová. „Odhaduje se, že obchody ročně vyhodí asi pět procent potravin. Proto vítáme takové aktivity, které vedou ke snižování plýtvání. A právě snižování přebytků přímo na prodejnách dává smysl,“ prohlásila.