V Čechách se zanedlouho objeví první automaty na vrácení PET lahví a plechovek
O zavedení zálohového systému se v České republice mluví už nějaký čas. Ministerstvo životního prostředí v letošním roce plánuje představit legislativní rámec, který by spustil vratný systém PET lahví, plechovek i dalších výrobků, např. autobaterií. Přestože jeho zastánci varují, že bez něj nemáme šanci naplnit ekologické cíle Evropské unie, prozatím nikdo nemůže zaručit, že u nás zálohový systém skutečně vejde v platnost.
V tržní síti už nyní existují určité „hybridní“ zálohovací systémy. V roce 2020 e-shop Košík ve spolupráci s Mattoni 1873 začal prodávat zálohované minerální vody. Ekologicky zaměřeným zákazníkům nabídl možnost minerálek se zálohou 5 Kč také konkurenční Rohlík.cz. Ten navíc rozšířil spolupráci s ekologicky smýšlejícími společnostmi jako jsou výrobce veganského jídla Soyka či výrobce nápojů ZON.
Další možnost přináší obchodní řetězce Kaufland a Lidl. Každý z nich na třech svých prodejnách 23. února letošního roku nabídne pilotní testovací automaty. Obdobné automaty by pak v budoucnu mohly být běžnou součástí většiny obchodů.
Je třeba zdůraznit, že o zálohování se v tomto případě nejedná. Obaly se s největší pravděpodobností sešrotují (pozn. chybí domluva s výrobci, že jim obaly budou vráceny) a odvezou do sběrného dvora. Jde především o to, aby se lidé se systémem naučili pracovat a pochopili, že v tomto případě je třeba lahve nemačkat.
„Zákazníci si mohou systém sběru PET lahví a plechovek vyzkoušet dříve, než vstoupí v platnost,“ uvedla mluvčí Kauflandu Renata Maierl.
„Věříme, že pilotní projekt pomůže podpořit myšlenku zavedení zálohového systému v České republice a že se aktivně zapojí i naši zákazníci. Vzhledem k tomu, že v případě zavedení systému budou zákazníci primárně vracet nápojové obaly u obchodníků, je pro nás důležité, aby nastavení celého systému bylo maximálně zákaznicky přívětivé, “ doplnil za Lidl jeho mluvčí Tomáš Myler.
V rámci 13 evropských zemí, kde již zálohový systém funguje, zákazníci nakupují nápoje za cenu zvýšenou o vratnou zálohu. Zákazníci v řetězcích Schwarz, kam spadá právě Kaufland a Lidl, jsou však motivováni odlišně. Za vratku do automatů dostávají slevy na nákup různého zboží.
Slovensko spustilo zálohový systém v lednu 2022. Podle dostupných dat se zpátky vrátí 70 % nápojových obalů, což je o 10 % více6, než se předpokládalo. Ředitel Správce zálohového systému na Slovensku Marián Áč si mj. pochvaluje značný pokles volně pohozených lahví a plechovek v přírodě.