Nezávislý informační portál o bezpečnosti a kvalitě potravin
Novinka - iQSL nyní i jako aplikace zdarma do Vašeho telefonu Stáhnout na Google Play Stáhnout na AppStore

Chování českých spotřebitelů při nákupu potravin

Z nedávného průzkumu agentury Nielsen Admosphere vyplynulo, že většina Čechů upřednostňuje české potraviny a nakupuje v supermarketech.
Chování českých spotřebitelů při nákupu potravin

Popularita supermarketů má své opodstatnění. Dle Českého statistického úřadu (ČSÚ) v srpnu vzrostly ceny téměř ve všech oddílech spotřebitelského koše, a právě tento druh prodejního místa přináší možnost značně snížit výdaje domácností i jednotlivců. Celých 97 % dotázaných uvedlo, že zde potraviny nakupuje alespoň někdy. Malé a kamenné obchody alespoň někdy navštíví 64 % respondentů, farmářské trhy 31 %, tržnice 26 %, specializované prodejny (např. BIO) 21 % a nákup přes internet občas využije 17 %.

Z pohledu spotřebitele hrají velkou roli vzdálenost obchodu (64 %), ceny a slevové akce (63 %) a kvalita a čerstvost potravin (62 %). Nižší prioritu mají produkty v bio kvalitě či bezlaktózové (15 %).

Výrazně se zvýšil také zájem o zemi původu výrobků (85 %). Podle výzkumu ji 41 % lidí řeší u všech produktů, 44 % ji sleduje pouze u vybraných potravin a jen 15 % se o ni nezajímá vůbec. Jestliže existuje možnost zakoupit si produkt z preferovaného státu, obvykle je spotřebitel ochoten si za něj připlatit. Češi nejčastěji sáhnou po tuzemských výrobcích, následují německé a do TOP trojky se vešly ještě slovenské. Naopak nejnižší důvěru si odnesly polské.

V současné době podle informací ČSÚ zažíváme nejvyšší meziroční inflaci od listopadu 2008. Bohužel se situace zřejmě ještě zhorší. Analytici se domnívají, že ke konci roku by se inflace mohla dostat až k hranici 5 %. Rostou také světové ceny potravin. Nejvíce citelné je to u cukru, rostlinných olejů a obilovin (vyjma rýže a kukuřice).

Zdroje informací

Novinky zdarma

Zdarma newsletter s novinkami každý týden do Vašeho emailu

Obaly a značení Etiketomat Biofinder