Nezávislý informační portál o bezpečnosti a kvalitě potravin
Novinka - iQSL nyní i jako aplikace zdarma do Vašeho telefonu Stáhnout na Google Play Stáhnout na AppStore

Zdražování pocítíme také při nákupu chleba

Ceny energií, surovin i obalů rostou, což logicky vyústí ve zdražování finálních výstupů. Je třeba počítat s tím, že při nákupu běžných potravin jako je třeba pečivo, budeme muset do peněženky sáhnout hlouběji.
Zdražování pocítíme také při nákupu chleba

„Došlo ke strmému nárůstu ceny u olejů a u obilovin,“ prohlásil na tiskové konferenci Svazu pekařů a cukrářů ČR prezident Agrární komory Jan Doležal.

Cena obilovin dle dat FAO se meziročně zvedla o 27,3 %. V letošním roce se navíc nedařilo pšenici, té je na evropském trhu nedostatek. Rostly však ceny i dalších vstupních surovin – u rostlinného oleje o 61 %, u cukru o více než 50 % a pozadu nezůstaly ani mléčné výrobky.  Nelze opomenout 100 % navýšení ceny energií a 30 % zdražení obalů.

Výkonný ředitel Svazu pekařů a cukrářů ČR Jaromír Dřízal se domnívá, že by se cena pečiva mohla zvýšit o více jak 20 %. „Od začátku letošního roku stouply pekárnám celkové náklady o cca 30 %. Realizační ceny základních výrobků, jako je chléb či rohlík, přitom dle ČSÚ dlouhodobě stagnují. Tato situace je pro pekárny neudržitelná. Pokud by neuvedly do souladu rostoucí náklady s cenami svých výrobků, desítky z nich by musely ukončit podnikání,“ uvedl.

Pekaři skutečně potřebují, aby prodejní cena odrážela reálné náklady, podotýká Doležal. V Čechách stojí chleba v rozmezí od 25 do 35 Kč. Měli bychom si uvědomit, že ve srovnání s dalšími evropskými státy je to málo. Máme 5. nejlevnější chléb (pozn. pro představu – ve Finsku vyjde bochník v průměru na 2,7 eur, tj. cca 68 Kč). Náš chléb je navíc velmi specifický. Jinde ve světě (vyjma sousedního Německa) většinou potkáte pouze bílé pečivo typově podobné bagetám a toastům. Ročně jsme u nás v 700 klasických pekárnách schopni vyrobit 275 tisíc tun chleba. Průměrný Čech za rok zkonzumuje 40 kilogramů této potraviny.

Experti se shodují, že zdražení se na nákupním chování spotřebitelů nejspíš příliš nepodepíše. Cena hraje hlavní roli pouze pro 15 % kupujících a jen 6 % oslovených je za něj ochotna dát maximálně 25 Kč. Roste poptávka po vícezrnných typech a po chlebech s vyšším podílem žitné mouky.

Zdroje informací

Novinky zdarma

Zdarma newsletter s novinkami každý týden do Vašeho emailu

Obaly a značení Etiketomat Biofinder