Inspekce odhalila až o pětinu nižší podíl masa v masových konzervách prodávaných v obchodním řetězci Penny Market
Jednalo se konkrétně o pět výrobků s vepřovým masem od polského výrobce Pamapol S. A., ul. Wienlunská 2, 97-438 Rusiec prodávaných pod obchodní značkou SÝPKA Šlechtická. Při rozboru v akreditované laboratoři byly zjištěny klamavé informace u následujících produktů:
Maso ve vlastní šťávě, balení 300 g, datum minimální trvanlivosti 22. 02. 2020, šarže L2315 a L2303; Maso šlechtické se šunkou, datum minimální trvanlivosti 22. 02. 2020, šarže L2291 a Maso šlechtické se šunkou, datum minimální trvanlivosti 21. 02. 2020 šarže L2282 a L2254. U masa ve vlastní šťávě byl na etiketě uveden podíl masa 89%. Ve skutečnosti šarže L2315 obsahovala 69,3% a šarže L2303 73,4% masa. Obdobně na tom bylo i maso se šunkou, kde na obalu najdete informaci, že ve výrobku je 86% masa a testy prokázaly u šarže L2291 68,7%, u šarže L2282 71,5% a u šarže L2254 pouhých 66,9% masa.
Inspekce, vzhledem k rozsahu, označila toto falšování jako systematické. Ředitel Státní zemědělské a potravinářské inspekce Martin Klanica uvedl: „SZPI považuje za zcela nepřijatelné, pokud některé subjekty na trhu dosahují pro spotřebitele atraktivních cen díky zfalšování obsahu, kdy klamavě sníží podíl nejnákladnější složky potravin a tyto výrobky jsou následně ve velkých objemech nabízeny v rámci tzv. letákových a slevových akcí. Aktuální zjištění pěti nevyhovujících šarží podobných výrobků od jednoho výrobce ukazuje, že nejde o náhodu a některé subjekty povýšily falšování na nástroj konkurenčního boje.“
Prodejci bylo uloženo, aby všechny další šarže těchto výrobků před uvedením na trh nechal podrobit analýze na vlastní náklady, a v současné době je s ním vedeno správní řízení o uložení pokuty. Zákazník může toto zakoupené zboží vrátit na jakékoliv prodejně Penny Marketu.