Obliba regionálních potravin stoupá
Rodinné řeznictví z Dlouhé Lhoty u Benešova nabízí maso a výrobky z něj především ve vlastní prodejně v Praze. K nejoblíbenějšímu zboží patří hotová jídla ve sklenicích, kterých vyrobí až 1500 týdně. „Mě obchod baví a chtěl jsem ho dál rozvíjet, tak jsme se snažili dostat i do řetězců, ale tvrdě jsme narazili,“ prohlásil jeho majitel Zdeněk Absolon. „Mohl bych jim to tam prodávat, ale na každé sklenici bych tratil několik desítek korun,“ doplnil.
Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy je u výrobků, které nejsou známé, obtížné získat příplatek pouze proto, že se jedná o lokální potravinu. „My z dat víme přesně, co jsou ještě lidé za různé výrobky ochotni zaplatit. Pokud lokální výrobce už má silnou značku, tak tam si dokáže říct téměř jakoukoliv cenu,“ uvedl.
V centru Prahy se v tomto týdnu otevřela prodejna (pozn. pod záštitou ministerstva zemědělství) s regionálními produkty. Nabídku plánuje upravovat tak, aby zákazníky seznámila s co nejvíce výrobci z České republiky. Sortiment v ní se bude řídit mj. také aktuální poptávkou. Obdobně k volbě zboží přistupuje i prodejna s lokálními výrobky v Chrudimi. „Když vyjadřují, že by chtěli třeba víc pomazánky od nějaké mléčné farmy, tak poptáme pomazánky,“ vysvětluje Regina Gaulitz z chrudimské prodejny. „My máme součástí výrobnu, kde zařazujeme čím dál tím víc našich dezertů a myslím si, že i díky tomuhle je ten zájem větší a větší.“
„V období, kdy kulminovala inflace, tedy na přelomu let 2022 a 2023 Češi při nákupech potravin kladli mnohem menší důraz na to, aby produkty, které kupují, byly lokální,“ říká ředitel výzkumné společnosti NIQ Karel Týra. Nyní se situace obrací a zájem o původ produktů při rozhodování o nákupu nelze přehlédnout, což platí i pro levnější tzv. privátní značky.