Nezávislý informační portál o bezpečnosti a kvalitě potravin
Novinka - iQSL nyní i jako aplikace zdarma do Vašeho telefonu Stáhnout na Google Play Stáhnout na AppStore

Prodej fairtraidového zboží roste

V roce 2022 se v České republice zvýšil prodej všech klíčových produktů nesoucí etickou certifikaci Fairtrade. Ta značí, že pěstitelé za ně dostali odpovídající odměnu a vznikly bez využívání dětské práce a ničení životního prostředí. Nejlépe si opětovně vedlo kakao, lehký nárůst zaznamenala také káva.
Prodej fairtraidového zboží roste

V přepočtu na šálky kávy vypil každý obyvatel ČR v loňském roce v průměru skoro 16 espress připravených z fairtrade suroviny. Jako skokana roku lze označit fairtradovou bavlnu, jejíž prodej vzrostl o 205 %.

Fairtradový příplatek (tzn. peníze navíc, jež využívají pěstitelé na rozvoj komunit a zvýšení efektivity pěstování) za zboží prodané na našem území si polepšil bezmála o pětinu, a to na 44,7 milionu Kč.

„Nárůst prodejů certifikovaných produktů jsme zaznamenali i přesto, že naše očekávání velmi brzdila makroekonomická situace. Vliv růstu cen a poklesu reálných mezd v důsledku války na Ukrajině a vysoké inflace se v dynamice růstu prodejů sice projevil, přesto se v ČR prodalo více fairtradových komodit než o rok dříve,“ prohlásil ředitel Fairtrade Česko a Slovensko Lubomír Kadaně. A co za tím stojí? „Jednak se rozrůstá skupina lidí v ČR, kteří známku FAIRTRADE znají a zároveň ví, co za ní stojí. Věřím, že v tomto hraje roli i naše komunikace a osvětové a vzdělávací aktivity. Dalším faktorem je vysoká angažovanost obchodníků, kteří fairtradové produkty zařazují do sortimentu, případně podporují jejich prodej. Jejich motivací může být mimo jiné i to, že certifikace Fairtrade jim pomáhá plnit některé povinnosti, které jim bude stanovovat legislativa,“ uvedl Kadaně.

Společensky odpovědné chování od firem přitahuje také zákazníky/spotřebitele. „Téměř polovina Čechů, konkrétně 45 %, považuje společenskou odpovědnost firem za důležitý faktor při výběru zboží či služby. Polovina populace, a to konkrétně 52 %, je také ochotna si za společenský produkt připlatit. 56 % Čechů patří do segmentu, který nazýváme pohodlná většina. Tito lidé zastávají k udržitelnosti pozitivní postoj, snaží se žít udržitelně, ale nechtějí příliš omezovat své zvyky a pohodlí,“ prezentovala výsledky výzkumu udržitelného spotřebitelského chování v CSR & Reputation Research konzultantka Ipsos pro výzkumy z oblasti ESG a CSR Martina Popenková.

Kávy, jakožto nejdůležitější komodity v rámci fairtrade sortimentu, se na našem trhu loni prodalo 1 399 tun, tj. o 6 % více než v roce 2021. Jedná se o hmotnost nepražených zrn, která odpovídá cca 1 119 tun pražené zrnkové kávy. Z daného množství by se následně dalo připravit více než 160 milionů šálků espresa. Podle dat Českého statistického úřadu činí spotřeba kávy 2,4 kg na osobu/za rok, přičemž fairtraidová varianta tvoří 4,48 % (pozn. v roce 2020 to bylo přibližně 4,2 %).

Zdroje informací

Novinky zdarma

Zdarma newsletter s novinkami každý týden do Vašeho emailu

Obaly a značení Etiketomat Biofinder