Nezávislý informační portál o bezpečnosti a kvalitě potravin
Novinka - iQSL nyní i jako aplikace zdarma do Vašeho telefonu Stáhnout na Google Play Stáhnout na AppStore

Protichůdná jednání naší vlády

V důsledku nadměrné konzumace alkoholu české populace spustilo ministerstvo zdravotnictví kampaň s názvem Nepít je normální. Ta samá vláda však také nedávno odhlasovala snížení DPH pro čepované pivo.
Protichůdná jednání naší vlády

Tři reklamní spoty, tři odlišné případy „pití“ – děti, těhotné ženy, dospělí. Přesto mají společné poselství - snahu ukázat, že při konzumaci alkoholu neexistuje bezpečné množství a zdravotní dopady, ať už se projeví v daný okamžik či později, jsou nevyhnutelné. Cílem kampaně, která vyšla na téměř 2 milion korun, je, aby si Češi tato rizika uvědomili a pití alkoholu omezili. „Nechceme pití alkoholu zakazovat, chceme jen upozornit na to, že není normální. Neměla by to být běžná součást života, což pro mnoho lidí v ČR je,“ uvedl ministr zdravotnictví Adam Vojtěch.

Fakta hovoří jasně. V mezinárodním měřítku patří České republice druhé (pozn. společně s Francií) místo v množství zkonzumovaného alkoholu na osobu, včetně kojenců. Denně jej konzumuje 600 tisíc dospělých, z toho 100 tisíc nadměrně. Alarmující je potom skutečnost, na kterou upozornila národní protidrogová koordinátorka Jarmila Vedralová, že denně pije i 20 % žáků devátých tříd. Podle Vojtěcha způsobuje alkohol v celkovém důsledku daleko rozsáhlejší škody než kouření. „Netrpí jen zdraví jednotlivce, ale celá společnost. K alkoholismu se vážou patologické jevy, dopravní nehody, kriminalita, má dopad na produktivitu práce,“ vysvětlil své mínění.

Ke snížení tristní bilance by mělo posloužit vyšší zdanění, v jehož důsledku dojde ke zdražení alkoholu, a regulace reklamy. Nový zákon o regulaci reklamy, který vláda plánuje připravit ještě do konce letošního roku, hledá inspiraci v tzv. švédské cestě. „Chceme, aby byl alkohol v reklamě zobrazován jako produkt, ne jako součást života (pozn. bavící a smějící se lidé ve společnosti). Zjednodušeně, měla by tam být jen lahev a ne člověk, jak z ní pije,“ řekl Vojtěch. Po loňském úspěchu nás čeká i druhý ročník kampaně Suchej únor, který přesvědčuje veřejnost, aby vydržela měsíc bez alkoholu.

Na druhé straně právě tato vláda, vedená premiérem Andrejem Babišem, jako určité vyrovnání s ohledem na zavedení EET schválila snížení DPH na u nás velmi žádané točené pivo. Tento krok si lze jen těžko vykládat jako součást boje proti alkoholu.

Zdroje informací

Novinky zdarma

Zdarma newsletter s novinkami každý týden do Vašeho emailu

Obaly a značení Etiketomat Biofinder