Nezávislý informační portál o bezpečnosti a kvalitě potravin
Novinka - iQSL nyní i jako aplikace zdarma do Vašeho telefonu Stáhnout na Google Play Stáhnout na AppStore

Tvrdé tresty za klamavé obchodní praktiky

Zboží v akci, které je na pokladně účtováno v plné výši, matoucí nebo chybějící cenovky na regálech. Právě za takováto pochybení dostalo v loňském roce šest největších obchodních řetězců pokuty v souhrnné výši 42 milionů.
Tvrdé tresty za klamavé obchodní praktiky

Pracovníci České obchodní inspekce vystupující v roli běžného zákazníka se občas nestačí divit. Při devíti nákupech v prodejnách společnosti Tesco na jižní Moravě zaplatili celkem o 2 867 Kč více, než avizovaly cenovky. Pokuta 2,5 milionu Kč, jež byla výše zmíněnému řetězci za klamavé jednání udělena, byla vůbec nejvyšší sankcí za loňský rok a současně jednou z nejvyšších v historii. Jeho odvolání soud zamítl. Celkově pak Tesco loni dostalo 37 pokut, jejichž suma činila 9,5 milionu Kč. „Patříme mezi nejkontrolovanější subjekty, a to i vzhledem k velkému počtu obchodních jednotek…Vždy se snažíme určit příčinu konkrétního pochybení a vyvodit z toho odpovídající závěry. Dochází také k pravidelnému školení zaměstnanců v této oblasti,“ okomentoval situaci mluvčí Tesca Václav Koukolíček.

Chybovalo však i zbylých pět velkých prodejců potravin a díky tomu se za rok 2018 vyšplhaly pokuty na rekordních 42 milionů, což představuje 100% nárůst oproti roku 2017. Největším hříšníkem mezi obchodními řetězci s pokutami za 14,9 milionu Kč se stal Albert. „Přecenění probíhají podle jasně nastavených pravidel a naši zaměstnanci jsou opakovaně proškolování. Pokud přesto dojde k politováníhodné situaci, kdy se regálová cenovka neshoduje s cenou na pokladně, zákazníkům se velmi omlouváme,“ uvedl jeho mluvčí Jiří Mareček. Své o této problematice ví také Penny market, který v loňském roce zaplatil na pokutách 7,7 milionu Kč. Jeho síť čítá 381 provozoven. „Na každé připravujeme pro zákazníky několikrát do týdne speciální cenové nabídky na desítky až stovky různých produktů. Při tak velkém objemu může při přeceňování dojít k individuálním pochybením,“ říká mluvčí společnosti Tomáš Kubík. Obdobně se vyjádřili také zástupci Kauflandu a Lidlu.

Naprostá většina chyb se týká cen. Častým případem jsou slibované slevy, které pokladna účtuje za plné ceny. Nicméně najdou se také chybné či matoucí ceny na regálech nebo dokonce jejich absence. Jako příklad může posloužit stížnost spotřebitele, který předal popis situace, včetně fotodokumentace, k prošetření České obchodní inspekci. Letos v dubnu navštívil prodejnu Billy v Teplicích. Hromada balení Bohemia sektu, do očí jasně bijící sleva 33% a částka 99,90 Kč. Po bližším zkoumání se však tento zákazník dozvídá, že „akce“ se týká Mucha sektu, který je naskladněn na paletě z opačné strany. Bohemia sekt stojí 149 Kč. O pár kroků dál zase láká cedule na zlevněný nápoj, ale pouze u jedné z příchutí…cenovky ostatních druhů zcela chybí. „Bohužel, v těchto případech selhal lidský faktor na naší straně. Společnost Billa dělá maximum pro to, aby své zaměstnance pravidelně proškolovala a eliminovala tím jejich chybovost,“ sdělila k případu mluvčí Billy Dana Bratánková.

Přestože celková suma pokut se loni ocitla na svém maximu, celkově lze konstatovat, že kontrol inspekce ubylo. Tuto skutečnost ovlivňují dva faktory. Do sledovaného období spadlo i část nedořešených rozhodnutí o udělení sankcí z let minulých a také přísnější, výchovnější tresty při opakujících se prohřešcích.

Snížit riziko chybovosti se řetězce snaží pomocí elektronických cenovek. V současné době fungují v jedenácti supermarketech Billy, od začátku roku je testuje Albert a jejich pilotní fázi se chystá ještě v průběhu letošního roku spustit Penny market.

Zdroje informací

Novinky zdarma

Zdarma newsletter s novinkami každý týden do Vašeho emailu

Obaly a značení Etiketomat Biofinder