Boj s drahými potravinami: navýšení dovozu i prodeje výrobků vlastních značek

Ke snížení HDP ve 2. čtvrtletí dle ČSÚ přispěly nižší výdaje na konečnou spotřebu domácností a úbytek zásob. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR ČR) Tomáš Prouza poukazuje na to, že lidé zůstávají při nákupech opatrní a omezují je kvůli obavám z inflace v minulých letech.
Ceny podle něj klesají pouze u sortimentu, u něhož existuje dostatek konkurence i ze zahraničí. “Stále více zákazníků nakupuje selektivně téměř výhradně ve slevách, snižuje se věrnost konkrétní značce obchodu a roste podíl slevových akcí,” prohlásil.
Prouza poznamenal, že na vysoce konkurenční trh v České republice obchodníci zareagují mj. zaváděním nových slev, cenových konceptů a navýšením podílu vlastních značek s nižšími cenami. Na poslední zmiňované již před časem upozornil také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který uvedl, že obchodní řetězce svými privátními značkami konkurují běžným výrobcům a získávají tak možnost rozhodovat o výši marží i umístění na pultech obchodů (např. značka Jarmark v Kauflandu, Clever v Bille, Pilos v Lidlu aj.). Právě ty představují na obratech řetězců zpravidla více jak 20 % (pozn. v Tescu asi 35 %, v Lidlu až 75 %).
Strategii obchodníků s ohledem na privátní značky nelibě nese Agrární komora ČR. Obchodníci prý postupně snižují objednávky značkových produktů českých producentů ve prospěch vlastních značek, které odebírají za co nejnižší cenu a současně si dodávkami pro své privátní značky podmiňují odběr tradičních výrobků dodavatelů.