Nezávislý informační portál o bezpečnosti a kvalitě potravin
Novinka - iQSL nyní i jako aplikace zdarma do Vašeho telefonu Stáhnout na Google Play Stáhnout na AppStore

Klasa vs. Regionální potravina

Generální ředitel Státního zemědělského intervenčního fondu (SZIF) Petr Dlouhý ve výroční zprávě uvedl, že pojetí značek Klasa a Regionální potravina, které pod správu fondu spadají, by se mělo přehodnotit. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza označil značku Klasa za „přežitou“. Podle něj na ni zákazníci už moc nereagují a mělo by dojít k její modernizaci. Do popředí se naopak dostává označení Regionální potravina.
Klasa vs. Regionální potravina

Dlouhý ve zprávě zmiňuje, že značky kvality mají zohledňovat především udržitelnost, která odráží společenské spotřeby. "Rovněž došlo k výraznému růstu inflace, která měla dopad i na cenu potravin a ruku v ruce s tím začala stagnovat i poptávka právě po kvalitních potravinách, i proto je marketingová podpora nadále důležitá," napsal.

Značka Klasa funguje už 20 let a v loňském roce vyplatil fond na její podporu 124,48 milionů Kč. Má představovat nabídku výjimečně kvalitních na trhu jedinečných potravin, posílit zájem o kvalitu potravin a podpořit konkurenceschopnost výrobků. Loni si ji vysloužilo Starokolínské kysané zelí z rodinného podniku Baše a spol. z Polabí, jablka odrůdy Gala a Golden Delicious odbytového družstva CZ Fruit aj.

Ocenění Regionální potravina se udílí na krajských soutěžích, jež pořádá ministerstvo zemědělství. Ucházet se o ni mohou podniky s méně než 250 zaměstnanci. Podmínkou je využití lokání suroviny a vazba produktu na daný kraj (např. formou tradičního postupu výroby).  Vítěz smí značku používat 4 roky. Loni na tento projekt vyčlenil fond cca 47,7 milionů Kč.

Prouza se domnívá, že marketingová podpora Klasy by se měla značně omezit, a naopak by se měla navýšit finanční pomoc na projekt Regionální potravina, biopotraviny, alternativní potraviny či výrobky nesoucí logo České cechovní normy. "Pokud mají mít kampaně smysl, musí ale dojít k modernizaci daných označení. Bývalému ministru zemědělství (Zdeňku) Nekulovi (KDU-ČSL) jsme navrhovali, jak by šlo značku Regionální potravina zmodernizovat, bohužel s tím nic neudělal,“ podotkl.

SZIF mj. zaštiťuje také kampaň na podporu biopotravin a ekologického zemědělství. V roce 2022 na ni poskytl více než 40 milionů Kč.

Zdroje informací

Novinky zdarma

Zdarma newsletter s novinkami každý týden do Vašeho emailu

Obaly a značení Etiketomat Biofinder