Klasa vs. Regionální potravina

Dlouhý ve zprávě zmiňuje, že značky kvality mají zohledňovat především udržitelnost, která odráží společenské spotřeby. "Rovněž došlo k výraznému růstu inflace, která měla dopad i na cenu potravin a ruku v ruce s tím začala stagnovat i poptávka právě po kvalitních potravinách, i proto je marketingová podpora nadále důležitá," napsal.
Značka Klasa funguje už 20 let a v loňském roce vyplatil fond na její podporu 124,48 milionů Kč. Má představovat nabídku výjimečně kvalitních na trhu jedinečných potravin, posílit zájem o kvalitu potravin a podpořit konkurenceschopnost výrobků. Loni si ji vysloužilo Starokolínské kysané zelí z rodinného podniku Baše a spol. z Polabí, jablka odrůdy Gala a Golden Delicious odbytového družstva CZ Fruit aj.
Ocenění Regionální potravina se udílí na krajských soutěžích, jež pořádá ministerstvo zemědělství. Ucházet se o ni mohou podniky s méně než 250 zaměstnanci. Podmínkou je využití lokání suroviny a vazba produktu na daný kraj (např. formou tradičního postupu výroby). Vítěz smí značku používat 4 roky. Loni na tento projekt vyčlenil fond cca 47,7 milionů Kč.
Prouza se domnívá, že marketingová podpora Klasy by se měla značně omezit, a naopak by se měla navýšit finanční pomoc na projekt Regionální potravina, biopotraviny, alternativní potraviny či výrobky nesoucí logo České cechovní normy. "Pokud mají mít kampaně smysl, musí ale dojít k modernizaci daných označení. Bývalému ministru zemědělství (Zdeňku) Nekulovi (KDU-ČSL) jsme navrhovali, jak by šlo značku Regionální potravina zmodernizovat, bohužel s tím nic neudělal,“ podotkl.
SZIF mj. zaštiťuje také kampaň na podporu biopotravin a ekologického zemědělství. V roce 2022 na ni poskytl více než 40 milionů Kč.