Malé nákupní košíky do ruky se z obchodů pomalu vytrácí
O svůj názor se podělil např. padesátiletý Jan z Prahy, který uvedl: „Nerad tahám pojízdné košíky, které tak rády najíždějí druhým zákazníkům pod nohy. Problémem jsou ale hlavně pro staré lidi. Má osmdesátiletá matka se už jen obtížně shýbá s každým kouskem zboží, u pokladen ji pak čekají opačná prostná.“ I to zapříčinilo, proč jeho matka přestala navštěvovat nebližší prodejnu obchodního řetězce Lidl, který upustil i od menších z vozíků.
Tisková mluvčí Lidlu Eliška Froschová Stehlíková poukázala na to, že ve svých prodejnách mají již řadu let stejný typ nákupních košíků a snažila se přiblížit jejich výhody. „Aby zákazníci nemuseli nosit těžký nákup, pohodlně jej táhnou právě v košíku na kolečkách. Tyto košíky navíc odpovídají mezinárodnímu standardu, který je stejný napříč zeměmi, ve kterých Lidl působí. Postupem času se u nich pouze mírně měnil tvar a barva,“ prohlásila.
V prodejnách Billa jsou k dispozici také pouze velké nákupní koše na kolečkách. „Jsou praktičtější z pohledu manipulace, protože jsou uzpůsobeny pro snadné převážení po prodejně, ale bez nutnosti mít klasický velký nákupní vozík, který řada lidi při denním nákupu nevyužije,“ vysvětluje vedoucí korporátní komunikace Dana Bratánková. Přitom v nedávné době Billa oznamovala, že současné nákupní příruční košíky vymění za nové, vyrobené z recyklátu.
I většina provozoven Penny už nabízí volbu pouze mezi nákupním vozíkem a košíkem na kolečkách. „Od zákazníků máme pozitivní ohlasy, že i malé nákupy nemusí nosit v ruce, ale mohou je pohodlně vézt. Košíky do ruky máme pouze na několika málo prodejnách menšího formátu v centrech velkých měst,“ sdílí poznatky tiskový mluvčí Penny Tomáš Kubík.
Jinak se k problematice staví např. řetězec Tesco, který počty nákupních košíku optimalizoval dle potřeby zákazníků. „Určitě nejde o trend, že bychom malé košíky nahrazovali velkými. Prodejny pravidelně počty košíků revidují a případně doobjednávají další podle potřeby,“ popisuje jeho mluvčí Iva Pavlousková. Ta mj. doporučuje, aby se zákazník, který v prodejně postrádá určitý typ košíků/vozíků, obrátil na tamní personál, příp. ať kontaktuje zákaznickou linku. Podobnou radu má i ředitel komunikace obchodů Albert.
Vyřazovat příruční košíky neplánuje ani Kaufland. „Pravidelně provádíme inventarizaci nákupních košíků, abychom věděli, kolik se nám kde nachází a kolik nám jich do požadovaného počtu chybí,“ sdělila mluvčí řetězce Renata Maierl.
Hypermarkety Globus pro jistotu nabízí hned několik košíkových velikostí.