Nezávislý informační portál o bezpečnosti a kvalitě potravin
Novinka - iQSL nyní i jako aplikace zdarma do Vašeho telefonu Stáhnout na Google Play Stáhnout na AppStore

Nabídka obchodního řetězce Kaufland zvedla vlnu nevole u ministerstva

V období 29. – 31. května letošního roku jste v obchodním řetězci Kaufland mohli pořídit jeden litr polotučného mléka značky K-Classic za cenu jedné koruny pod podmínkou, že Váš celkový nákup přesáhne částku 100 Kč. Tuto akci velmi zkritizovalo Ministerstvo zemědělství a poprvé v historii zvažuje podání podnětu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Nabídka obchodního řetězce Kaufland zvedla vlnu nevole u ministerstva

Ministerstvo se ohledně svého postoje vyjádřilo následovně: „Rozhodně nepovažujeme z pohledu zemědělců a potravinářů za standardní, aby podobnými slevovými akcemi bylo degradováno jejich úsilí a fakticky tak docházelo k pokřivování trhu. Doslova devalvační ceny zmíněných potravin navíc mohou přispět k rozšíření fenoménu plýtvání.“ Navíc z hlediska platných zákonů nelze prodávat zboží za podnákupní či podnákladové ceny, což se ve výše zmíněném případě prokazatelně událo. Dalším aspektem takovýchto akcí je otázka tržního chování, konkrétně dopadu na výběr DPH.

Všechny tyto skutečnosti vedly ministerstvo k doposud nevídanému kroku. Tím je momentálně probíhající právnická analýza možností a příprava podnětu k dalšímu šetření ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, potažmo i dalších příslušných institucí. Úspěch případné stížnosti je velmi nejistý. Například v minulosti reagoval mluvčí antimonopolního úřadu Martina Švandy na kauzu konkurenčního boje autobusových dopravců následovně: „Pokud soutěžitel není v dominantním postavení, pak může poskytovat své zboží nebo služby za libovolnou cenu i klidně zdarma a z hlediska hospodářské soutěže to bude zcela v pořádku.“

Řetězec Kaufland sdělil své stanovisko prostřednictvím mluvčí Renaty Maierl, která říká: „Žádný oficiální podnět jsme doposud neobdrželi. Jednorázové krátkodobé akční nabídky, které se pravidelně neopakují, jsou běžnou obchodní praxí, která je v souladu s právními předpisy ČR.“

V minulosti již proběhla diskuze na téma povinných minimálních marží na potraviny či procentuální zastoupení českých výrobků na obchodních pultech. Poslední výrok, z letošního dubna, nechával i nadále tyto záležitosti v rukou prodejních řetězců, nicméně nedohodnou-li se sami, nastane regulace.

Zdroje informací

Novinky zdarma

Zdarma newsletter s novinkami každý týden do Vašeho emailu

Obaly a značení Etiketomat Biofinder