Nezávislý informační portál o bezpečnosti a kvalitě potravin
Novinka - iQSL nyní i jako aplikace zdarma do Vašeho telefonu Stáhnout na Google Play Stáhnout na AppStore

Nákupní chování Čechů

Čtyři z pěti nakupujících navštíví v průběhu týdne 2 až 3 obchody, každý pátý člověk pravidelně chodí pouze do své oblíbené prodejny. Pro volbu obchodu pro pravidelný větší nákup mají zásadní vliv vzdálenost od bydliště, sortiment a výše slevových akcí.
Nákupní chování Čechů

Nezávislý průzkum o činnosti tištěných letáků mezi tuzemskými spotřebiteli provedla v listopadu 2023 agentura STEM/MARK. Zúčastnilo se ho 1513 respondentů s tím, že STEM/MARK cílil na osoby alespoň částečně odpovědné za nákup potravin, dalšího zboží a služeb pro domácnost.

„Složitá ekonomická situace posledních let a měsíců ovlivnila mimo jiné i vývoj nákupního chování českých spotřebitelů. Již tak značná obliba slev a akčních nabídek meziročně ještě získala na popularitě. Desetina Čechů začala nově sledovat akční letáky. Asi každého potěší, když se mu podaří výhodně nakoupit a šetřit rodinný rozpočet, obzvlášť v době vysoké inflace. Pro spoustu lidí je výše slevy zásadním faktorem, podle něhož se rozhodují, kterou prodejnu navštíví. Platí to zejména pro čtenáře letáků, kteří díky nim mají přehled, co a kde mohou výhodně nakoupit. Možná překvapivě se však většina respondentů rozhoduje primárně podle toho, jak dlouho nebo jak daleko musí za výhodnou nabídkou cestovat. Jinými slovy řečeno, čas jsou peníze,“ uvedl manažer marketingu a komunikace České distribuční Jaroslav Staněk.

Čtyři z pěti dotázaných navštěvují více obchodů týdně, většinou 2-3 prodejny. Jen pětina Čechů preferuje výhradně svůj oblíbený obchod.

Pokud jde o výběr obchodu pro realizaci většího nákupu, nejvíce dotázaní řeší vzdálenost od bydliště (57 % odpovědí), přičemž ve věkové kategorii 18–29 let je vzdálenost nejdůležitějším faktorem pro dvě třetiny, kdežto u lidí ve věku 45–59 let se dostáváme pod 50 %. Polovina respondentů (bez ohledu na věk) nakupuje výhradně v okolí svého bydliště, ta druhá nákup propojuje s dalšími činnostmi (např. cestou do/z práce nebo školy, pochůzkami po městě atp.).

Až 45 % nakupujících volí prodejnu dle nabízeného sortimentu, 38 % pak řeší zejména výhodnost nabídek, resp. výši slevových akcí. Současně je nutné zmínit, že pro čtenáře letáků má výše slev a množství slevových akcí mnohem větší význam s ohledem na výběr prodejny než pro spotřebitele, kteří o letáky nejeví zájem. Z výsledků průzkumu také vyplývá, že více jak sleva konkrétního produktu či značky, kterou vyhledává jen třetina dotázaných, láká spotřebitele sleva v dané kategorii (50 %). Zajímavá cenová nabídka „donutí“ 90 % Čechů absolvovat až půlhodinovou cestu na nákup, k delší docházce/dojížďce jsou přístupnější více ženy než muži.

 

Zdroje informací

Novinky zdarma

Zdarma newsletter s novinkami každý týden do Vašeho emailu

Obaly a značení Etiketomat Biofinder