Nezávislý informační portál o bezpečnosti a kvalitě potravin
Novinka - iQSL nyní i jako aplikace zdarma do Vašeho telefonu Stáhnout na Google Play Stáhnout na AppStore

Nedostatečná hygiena při nákupu nebalených potravin

Zástupci Svazu obchodu a cestovního ruchu a Sdružení českých spotřebitelů se ve čtvrtek na tiskové konferenci věnovali problematice dodržování hygieny při prodeji nebalených potravin. Kritika se snesla nejen na prodejce ale zároveň i na zákazníky.
Nedostatečná hygiena při nákupu nebalených potravin

Zástupci Svazu obchodu a cestovního ruchu a Sdružení českých spotřebitelů se ve čtvrtek na tiskové konferenci věnovali problematice dodržování hygieny při prodeji nebalených potravin. Kritika se snesla nejen na prodejce ale zároveň i na zákazníky.

Právní předpisy Evropské unie sice nejednoznačně vymezují hygienické podmínky při prodeji potravin, na rozdíl od jejich výroby, přesto i tak hrozí za přestupky prodejcům pokuty a to od Státní zemědělské a potravinářské inspekce.

Vina je jak na straně prodejců, mezi jejichž nejčastější prohřešky patří například smíchávání starého sortimentu s novějším (např. u pečiva či ovoce a zeleniny) nebo nedostatek jednorázových rukavic a dalších pomůcek při manipulaci zejména s pekařskými výrobky, tak i na straně zákazníků. Především nyní, v zimním období, lidé daleko častěji podléhají nejrůznějším nemocem. Potraviny tedy mohou být kontaminovány různými viry, bakteriemi či plísněmi. Důležitou roli hraje také fakt, že díky blížícímu se adventnímu období počet nakupujících roste.

Viceprezident svazu obchodu situaci komentuje: „ Hygiena prodeje potravin, především u nebaleného sortimentu, není dostatečná. Mnohdy jsou to sami spotřebitelé, kteří nedodržují hygienická pravidla při výběru výrobků. Obchod ale také není bez viny, protože nenastavuje potřebná opatření systémově na prodejnách tak, aby hygiena a kulturnost prodeje byla zajištěna.“

Heslem pro správný nákup by mělo být „Vybírejte očima, ne rukama“. Předseda správní rady sdružení uvádí: „Jde o probírání se pečivem rukama bez použití mikrotenových rukavic či k tomu určených kleští. Na nechráněné potraviny jako pečivo, ovoce či zeleninu lidé prskají a kýchají. Znehodnocené pekařské výrobky spadlé na zem zákazníci často vracejí zpět do prodejního koše.“

Zástupci spotřebitelů i obchodních řetězců chtějí situaci řešit. Pomoci by měla osvěta spotřebitelů na téma hygieny potravin např. ve vyšších ročnících základních škol a to díky připraveným výukovým materiálům pro učitele, edukačním videím a tištěným publikacím pro žáky. Na straně obchodníků pak analýza rizik v interních materiálech, umístění instrukcí pro zacházení s jednotlivými potravinami pro zákazníky či zajištění ochranných pomůcek a odpadkových košů pro znehodnocené zboží.

Zdroje informací

Novinky zdarma

Zdarma newsletter s novinkami každý týden do Vašeho emailu

Obaly a značení Etiketomat Biofinder