Počet hybridních prodejen roste
Spotřebitelům se zalíbila možnost si koupit čerstvé ovoce, jogurty či pečivo ke snídani cestou z práce. Případně v noci doplnit zásobu vína a chipsů, aby párty mohla pokračovat. To jim umožňují hybridní a plně automatizované prodejny, kterých je u nás čím dál více.
V hybridních prodejnách během klasické otevírací doby standardně funguje obsluha. Poté co personál odejde, mění se provozovna v automatizovanou, tzn. že si zde zákazníci mohou nakoupit sami (pozn. za použití bankovní identity, mobilní aplikace nebo RFID technologie). V plně automatizovaných provozovnách si lidé takto nakoupí po celou dobu. Personál tu zajišťuje pouze doplňování zboží.
Na našem trhu existuje více „hráčů“, kteří tento způsob prodeje testují. Nejdále je v tom společnost COOP, jež svou první hybridní prodejnu otevřela před 2 lety a v současnosti jich provozuje 25. Letos navíc plánuje přidat dalších 80. „Koncept se jednoznačně osvědčil, a proto dnes otevíráme i několik takových prodejen měsíčně,“ uvedl ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP Lukáš Němčík. „Budou přibývat všechny typy prodejen, tedy jak prodejny v menších městech, tak i v obcích či v turistických lokalitách. Chystáme z pohledu typu prodejen i další formáty určené pro velmi specifické lokality. O detailech zatím bohužel nemůžeme informovat,“ doplnil.
Dohromady 4 hybridními prodejnami disponuje také řetězec Super zoo, který první prodejnu otevřel v roce 2022 v Týně nad Vltavou (pozn. zbylé 3 se nachází v Pardubicích, Brně a Příbrami). „Letos bychom rádi otevřeli další, ale nejdříve si chceme vyhodnotit provoz ve stávajících prodejnách, které jsme koncem roku 2023 otevřeli. Jsou to prodejny ve velkých městech a na důkladnou analýzu potřebujeme delší časový úsek. Kde konkrétně plánujeme další prodejnu v hybridním režimu otevřít, si ale prozatím necháme pro sebe,“ prohlásil jednatel a COO Plaček Group, pod kterou Super zoo spadá, Luboš Rejchrt.
S vlastním konceptem Minute Shop testuje 3 plně automatizované prodejny, jež používají RFID technologie, společnost Store Invest. Do dvou let plánuje 100 obchodů s tím, že do regionů se rozšíří skrze franšízy. Hned 4 plně automatizované ochody chce letos otevřít aliance Můj obchod, tu zaštiťuje Makro.
Prodej mimo běžnou otevírací dobu znamená pro hybridní prodejny vyšší zisk. „V obchodech se standardní otevírací dobou se obrat realizovaný v automatizovaném režimu pohybuje mezi 10 – 20 %,“ upřesňuje za COOP Němčík s tím, že sem tam pozorují i sezónní výkyvy. Jako příklad uvádí loňské Vánoce, kdy se na jedné z prodejen uskutečnila skoro polovina nákupů v automatizovaném režimu. Super zoo za nárůstem prodejů vidí např. i redesign obchodu. „S přechodem na hybridní prodejnu je upraven i layout prodejny, a to nám přináší celkový nárůst, konkrétně v Pardubicích je to 15 %,“ říká Rejchrt. V sortimentu krmiv pro domácí mazlíčky stoupl prodej u provozoven 24/7 během vánočních a novoročních svátků v průměru o 2,5násobek ve srovnání s běžným dnem.
Mimo standardní otevírací dobu se liší také nákupní chování. Spotřebitelé kupují více cukrovinek, slaných pochutin, alkoholu atp.