Nezávislý informační portál o bezpečnosti a kvalitě potravin
Novinka - iQSL nyní i jako aplikace zdarma do Vašeho telefonu Stáhnout na Google Play Stáhnout na AppStore

Hypermarketům dává přednost čím dál více Čechů. Malé prodejny ztrácejí

Supermarkety a jim podobně veliké prodejny jsou v trnu oku malým prodejnám. Drobnějším obchodníkům s potravinami se nedaří být konkurenci schopní. Hypermarketům roste na trhu postavení. Už 48 procent domácností utrácí peníze za potraviny a základní nepotravinářské zboží v hypermarketech, tvrdí studie GfK Shopping Monitor. Tržní podíl menším prodejnám nadále klesá.
Hypermarketům dává přednost čím dál více Čechů. Malé prodejny ztrácejí

Studie podle GfK Shopping Monitor ukazuje, že už druhým rokem po sobě výrazně posílila šíře nabízeného sortimentu při rozhodování zákazníků o výběru hlavního nákupního místa, píše zpravodajský portál Aktuálně.cz.

Některé maloprodejny a maloprovozovny v důsledku vzniku supermarketu v jejich okolí mohou zaniknout. Téměř už polovina českých domácností volí jako centrum hlavního nákupu hypermarket, kde utratí největší podíl svých výdajů za potraviny. Na druhou stranu však platí, že výstavbou supermarketu je impulsem pro vznik jiných malých prodejen. Zákazník tak může často narazit na obchůdky s nepotravinářským zbožím umístěných pod jednou střechou.

Mezi největší prodejny patří Albert Hypermarket, Globus, Kaufland a Tesco. Druhou pozici si podle studie uspořádanou koncem minulého roku drží diskontní prodejny, konkrétně Lidl a Penny. Jak píše zpravodajský server Aktuálně.cz podle dlouhodobých údajů GfK Shopping Monitor se jejich preference drží od roku 2009. V roce 1998 byly hypermarkety hlavním nákupním cílem pouze pro čtyři procenta českých domácností.

Menší prodejny jako je COOP, Flop či Hruška nadále snižuje tržní podíl. Ještě v roce 1998 si tato síť obchodů držela více než poloviční podíl.

Na větší návštěvnost hypermarketů má také vliv jejich rozrůstající se počet prodejen, což vede k snadnější dostupnosti zákazníků. Přitom hypermarket byl ještě před dvaceti lety prakticky neznámým místem k nákupu mnoha obyvatel. První hypermarket se otevřel na podzim roku 1996, konkrétně Globus v Brně. V roce 2000 bylo v České republice pouhých 68 prodejen o celkové prodejní ploše nad 2500 metrů čtverečních, v loňském roce podle společnosti Nielsen to bylo už 314. Síť hypermarketů se v posledních dvou letech rozšířila také do menších měst. V současné době prodejní plochy s tímto tipem prodejen nerozrůstá tak rychle a spíše stagnuje.

Zdroje informací

Novinky zdarma

Zdarma newsletter s novinkami každý týden do Vašeho emailu

Obaly a značení Etiketomat Biofinder