Pivo prozatím zdražovat nebude
Lidé se po znovuotevření restaurací a hospod vracejí k čepovanému pivu. Podle obchodního ředitele Plzeňského Prazdroje Tomáše Mráze letošní červnové a červencové prodeje překonaly nejen ty loňské, ale dokonce i předloňské předcovidové výsledky. „Je to vidět i na červnových číslech čepovaného piva ze sudů a tanků, které v meziročním srovnání s červnem 2020 narostly o 18 %. Dokonce byly o 4 % nad prodeji v dosud rekordním roce 2019, kdy bylo celý červen krásné letní počasí,“ uvedl. Nutno podotknout, že jisté zásluhy můžeme přičítat konání fotbalového šampionátu.
Nejhůře na tom zůstávají restaurace v centrech velkých měst a turistických destinacích. „Naše restaurace v centru Prahy je na čtvrtině předcovidových tržeb a obdobně je na tom většina restaurací na Praze 1 a 2. Většina obyvatel Prahy je na dovolených či chalupách. Kupují si malé soudky a popíjejí na zahradách,“ vysvětluje jednu z příčin spolumajitel restaurace Pivovarský dům v Praze a prezident Svazu českých minipivovarů Jan Šuráň. „Minipivovary na okraji Prahy nebo na venkově jsou na stejné nebo lepší úrovni než před pandemií. Obecně lze konstatovat, že propad výroby u minipivovarů je přibližně 20 %,“ dodal.
Velkou roli v preferencích hrají neustále se měnící podmínky pro fungování restaurací a příjezd turistů. Počátkem roku výrazně vedl segment baleného piva. Zájem o pivo v lahvích a plechovkách byl v meziročním srovnání v průměru vyšší o více než 10 %. Tomu se přizpůsobila i řada minipivovarů, která během pandemie uvedla na trh pivo v plechovkách. Stáčením piva do plechu mohli malé pivovary dostat svůj výrobek k zákazníkům v době, kdy jejich restaurace musely být zavřené.
S ohledem na mezinárodní poměry české pivo slavilo úspěch. „Export českého piva nám dělá velkou radost. Za první půlrok jsme vyvezli o 6 % více než v předchozím roce. Je znát, že na nás v zahraničí nezapomněli, a když už si nemůžou přijet vychutnat pivo do České republiky, pijí ho u nich doma,“ prohlásila prezidentka Svazu českých pivovarů Martina Ferencová. Její slova potvrzuje i ředitel národního pivovaru Petr Dvořák: „Národnímu pivovaru se v exportu daří, ve srovnání s loňským rokem rosteme v podstatě na všech trzích, a to ve dvouciferných číslech. Dlouhodobě silné trhy jsou pro nás Německo, Slovensko, rosteme i na britském trhu nebo třeba ve Švédsku.“
Přestože náklady na výrobu piva se zvýšily, většina pivovarů o zdražování nemluví. „I když se ceny všech vstupů zvýšily o 5 až 10 %, nikdo si zdražovat netroufá. Pivo z minipivovarů je obecně ve vyšší cenové hladině a minipivovary potřebují především prodávat, aby se trošku ekonomicky vzpamatovaly,“ dodal Jan Šuráň.