Aktivní filtr témat
Články v sekci Kvalita

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) podnikla akci zaměřenou na doplňky stravy pro kloubní výživu. Polovina odebraných vzorků klamala spotřebitele s ohledem na skutečné složení.

Generální ředitel Státního zemědělského intervenčního fondu (SZIF) Petr Dlouhý ve výroční zprávě uvedl, že pojetí značek Klasa a Regionální potravina, které pod správu fondu spadají, by se mělo přehodnotit. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza označil značku Klasa za „přežitou“. Podle něj na ni zákazníci už moc nereagují a mělo by dojít k její modernizaci. Do popředí se naopak dostává označení Regionální potravina.

Zajišťovatelem certifikace, která spotřebitelům mj. dává záruku vysoké kvality, konzumních brambor a jejich produktů v režimu kvality Q CZ je Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský (ÚKZÚZ). Loni (pozn. ve druhém roce čtyřletého certifikačního cyklu) jich ÚKZÚZ vydal 29.

Vysokou jakost celozrnných mouk značky Babiččina volba potvrzuje získání prestižní certifikace Klasa. Tu uděluje ministr zemědělství těm nejkvalitnějším potravinářským a zemědělským výrobkům.

Reformulace představuje úpravu složení potravinářských produktů, aby lépe odpovídaly zásadám pestré vyvážené stravy. Databáze, v níž naleznete tyto výrobky, vám tak usnadní výběr zdravých potravin.

Chladnější klima posunulo sklizeň vinné révy. Kontroly burčáku a částečně zkvašeného hroznového moštu (ČZHM) tak začaly v letošním roce zhruba o 2 až 3 týdny později, než bývá zvykem. O to intenzivněji se jim nyní Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) věnuje.

V letošním roce se, po více než 5 letech od podání žádosti, Česká republika dočkala chráněného zeměpisného označení (CHZO) „Český modrý mák“. Evropská unie (EU) tímto způsobem uznala jeho skutečnou kvalitu a prokazatelný zeměpisný původ. Aby jej producent mohl používat na svých výrobcích, musí splňovat přísná kritéria.

Průzkum této problematiky na žádost Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) a Rady kvality České republiky zpracovala firma Ipsos. Zúčastnilo se ho 1007 respondentů (pozn. věkové rozmezí 18 – 75 let) z různých koutů České republiky. Vyšlo najevo, že výživové údaje si většina spotřebitelů spojuje pouze s energetickou hodnotou a při volbě potravin hraje prim doba spotřeby, cena a vzhled.

Logem „Vyrobeno podle České cechovní normy“ se pyšní 1858 produktů od 194 firem. V roce 2019 se o označení zajímalo 109 společností, což představuje meziroční nárůst o cca 80 %.

Na začátku letošního roku přišla skupina francouzských potravinářských podniků s novým systémem označování potravinářských výrobků, jež odráží dopad výroby potravin na životní prostředí.