Všechny aktuality

Záměrem změny celého konceptu světového řetězce McDonald’s je vymanit se ze škatulky nezdravého a levného fast foodu. První restauraci se salátovým barem mohli navštívit v Hongkongu, kde se otevírala. Tento měnící se trend vychází také z reakce na stále větší poptávku po zdravém stravování. Americký řetězec připustil po propadu tržeb, že dosavadní koncept přestává na trhu fungovat.

Ministerstvo školství navrhuje ve spolupráci s resortem zdravotnictví, aby se ve školních automatech a bufetech prodávaly obložené bagety bez majonéz, dresinků, hořčice i kečupu. S tímto krokem souhlasí Občanská iniciativa Skutečně zdravá škola, která záměr schvaluje, výhrady k tomu má Potravinářská komora.

Minulý měsíc Evropská komise vydala na základě lékařů doporučení, podle kterého by se měla výrazně omezit jejich průmyslová výroba. Rostlinné tuky v protravinách mají podle evropských lékařů neblahý vliv na zdraví a mají podle nich na svědomí čtyři miliony úmrtí za rok. Omezení by se mělo zejména týkat margarínu, které se vyrábějí zastaralou metodou ztužování.

Ministerstvo zemědělství a Evropská unie, která přispívá školákům na ovoce a zeleninu by měla být ze 40 procent českého původu. Alespoň to navrhuje ministerstvo zemědělství v novele vládního nařízení, ta je nyní v meziresortním připomínkovém řízení. V současné době pochází z 29 procent.

Souběh několika důvodů, jako je nízká výkupní cena mléka a vepřového pod výrobními náklady, zákaz vývozu potravin do Ruska a veliké sucho nehraje do karet českým zemědělcům.

Podle současné právní úpravy se nesmějí produkty z domácí zabíjačky dále distribuovat mimo domácnost, kde se porážka koná. Například restaurace musí maso zakoupit v obchodu, i když ho mají plný mrazák, jelikož nemohou maso z domácí porážky spotřebovat.

Mrazivé počasí konečně dorazilo a jihomoravští vinaři se mohli po dlouhém čekání vrhnout do plného pracovního tempa. Na výrobu ledového vína vinaře vyhnal ranní a večerní mráz. Očekává se nadprůměrná kvalita speciálních sladkých nápojů, bude ho ovšem letos málo.

Supermarkety a jim podobně veliké prodejny jsou v trnu oku malým prodejnám. Drobnějším obchodníkům s potravinami se nedaří být konkurenci schopní. Hypermarketům roste na trhu postavení. Už 48 procent domácností utrácí peníze za potraviny a základní nepotravinářské zboží v hypermarketech, tvrdí studie GfK Shopping Monitor. Tržní podíl menším prodejnám nadále klesá.

Od letošního roku budou pod jednotným názvem Savencia vystupovat české mlékárenské podniky, konkrétně Povltavské mlékárny ze Sedlčan, Pribina z Přibyslavi a TPK z Hodonína.

V loňském roce ceny potravin táhla inflace dolů. Vinou sucha a špatné úrodě v USA, Číně a Indii tomu může být letos naopak. Zdražení potravin žene vzhůru také rostoucí spotřeba v rozvojových zemích a doléhající efekt ruského embarga na dovoz potravin. Zvyšování cen se brání obchodní řetězce kvůli silné konkurenci na českém trhu.