Články v sekci Kvalita

Mlékomaty v České republice zažívají zase návrat. Po jejich rychlém nástupu, postupnému pádu se začínají díky kvótám a ceny mléka opět vracet. V loni jich v tuzemsku fungovalo 177, což je ve srovnání s rokem 2010, kdy mlékomaty zažívaly velký boom o několik méně.

Dlouhá otevírací doba, přizpůsobit se rychle poptávce a konkurovat silnému hráči na trhu obchodním řetězcům i přesto, že jsou u nich ceny mnohdy mírně vyšší. Tohle všechno umí zvládat vietnamští obchodníci, kteří se pomalu sestěhovávají do jednot na venkově.

Za posledních šest let prodávají farmáři na jihu Čech litr mléka za 7,55 koruny, což je o dvě koruny pod výrobní náklady. I když jsou ceny mléka velmi nízké, snižování počtu stád chovatele zatím neplánují. Cenu totiž částečně kompenzuje vývoz do sousedního Německa.

V loňském roce sklidila Vizovická likérka Rudolf Jelínek z vlastních sadů rekordní množství švestek. Na letošní rok si Vizovická likérka naplánovala další postupné rozšíření sadů. Vlastními výpěstky chce být co nejméně závislá na dodavatelích ovoce.

Minulý roky byl rokem hojnosti v oblasti pěstování ovoce. Mimořádné sucho se na rekordním sběru hrušek a jablek nepodepsalo. Nedostatek vláhy se projevil pouze nižší kvalitou. Výrazně menší plody se využily pro zpracování moštů a další průmyslové zpracování. V oblasti ovocnářství se v novodobé historii urodilo nejvíce hrušek.

Po zlevněné ropě budou na trhu k dostání i levnější pistácie. Jejich cena se za posledních pět let zvýšila až o 40 procent. Írán jako největší producent pistácií na světe po ukončení sankcí vyrazí s nimi na trh. Zlevnění pistácií se dotkne hlavně amerických farmářů, kteří svou produkci díky vyšší poptávce zvyšovaly.

Při nákupu potravin se o původ zajímá stále více českých domácností. Průzkum, který provedla společnost MasterCard je pro tři čtvrtiny zákazníků (77 procent) rozhodujícím faktorem země původu. Češi se o původ nejvíce zajímají u ovoce a zeleniny a ani maso či mléčné výrobky nejsou výjimkou. V nákupním košíků končí nejméně potravin z Polska, běžně je nekupuje 37 procent spotřebitelů.

V Turecku narůstající trend pomohl k vývozu českých býků do této země. Čeští chovatelé si pochvalují narůstající zájem o maso z českého skotu, které je ve velkém zkupováno za štědré ceny. Přestože je samotná doprava velmi drahá, dovoz se do této muslimské země vyplatí. Export skotu do Turecka v loňském roce dosáhl 780 milionů korun.

Záměrem změny celého konceptu světového řetězce McDonald’s je vymanit se ze škatulky nezdravého a levného fast foodu. První restauraci se salátovým barem mohli navštívit v Hongkongu, kde se otevírala. Tento měnící se trend vychází také z reakce na stále větší poptávku po zdravém stravování. Americký řetězec připustil po propadu tržeb, že dosavadní koncept přestává na trhu fungovat.

Souběh několika důvodů, jako je nízká výkupní cena mléka a vepřového pod výrobními náklady, zákaz vývozu potravin do Ruska a veliké sucho nehraje do karet českým zemědělcům.